mercredi 13 mars 2013

Niels stelt zijn dorp voor



Hallo iedereen,

Vandaag stel ik mij dorp voor.  Ik woon in een klein dorpje, Grandmenil, dit is  vlak bij Baraque Fraiture gelegen.  
In ons dorp wonen iets meer dan 300 inwoners.  10 jaar geleden zijn wij vanuit Turnhout naar Grandmenil verhuisd.
In Grandmenil is een klein dorpsschool met ongeveer 60 leerlingen. 
Er zijn 3 klassen: 1 kleuterklas voor de drie kleuterjaren, het eerste, tweede en derde leerjaar zitten in één lokaal en het vierde vijfde en zesde leerjaar zitten ook in een lokaal.  Naar deze school ben ik geweest van mijn 5 jaar tot mijn 12 jaar.  
Het grote voordeel van in een klein dorpje te wonen is dat iedereen iedereen kent.
We wonen in een leuk en rustig dorp waar ook veel bossen en weilanden zijn.
Recht over ons huis is een bushalte.  Daar neem ik alle dagen de bus naar school.
In ons dorp wonen ook heel veel jonge gezinnen en ik heb toch wel enkele heel goede vrienden.
Vlak bij het huis waar ik woon staat een monument en een grote tank  dit is een overblijfsel van de tweede wereldoorlog.



 
Tijdens deze oorlog is er heel hard gevochten in Grandmenil. Er zijn maar 5 huizen blijven rechtstaan waaronder het huis waarin wij wonen.
Ieder jaar worden er ook huldigingen gebracht aan de overleden soldaten dit vindt plaats aan het monument.





Wij hebben ook een cultureel centrum waar verschillende fuiven worden gegeven per jaar. 
Ook Daan (zanger) heeft een paar jaar geleden een concert gegeven in deze zaal.


Zo dit was wat informatie over het fantastische dorp waarin ik woon.

Groetjes Niels
      

2 commentaires:

  1. Wow ton quartier echt très spéciale! Est-ce qu'est ta maison en bon état? Parce que je pense que ta maison est plus de 68 ans et ça c'est très agée.
    Mon quartier est pas spéciale du tout, mon quartier était un quartier industriel,
    maintenant encore mais moins polluant et parfois ça sent terriblement mauvais ici, comme du caoutchouc brûlé.

    Gloria

    RépondreSupprimer
  2. Coucou,
    Est ce que je peux te dire que tu écrit très bien le néerlandais! Ton village semble chouette!
    Bisous

    RépondreSupprimer